TerapiJournal
Journalsystemet för den enskilda behandlaren

Manual


Öppna manualen genom att klicka på länken nedan:


TerapiJournal manual
ver 2.7


Instruktionsfilmer


Översikt av programmet


Systemkrav


TerapiJournal fungerar tillsammans med följande operativsystem:

Systemkrav Windows

Windows Vista (SP2)

Windows 7

Windows 8

Windows 10


Systemkrav macOS

Mac OS X 10.9 (Mavericks)

Mac OS X 10.10 (Yosemite)

Mac OS X 10.11 (El Capitan)

macOS 10.12 (Sierra)

macOS 10.13 (High Sierra, kräver TerapiJournal ver 2.7B)

Dessutom krävs Java 8 (antingen separat installerat eller inkluderat i programmet).


Installation


Installation Windows

TerapiJournal till Windows installeras genom att installationsprogrammet TJ-install-2.7B.exe eller TJ-install-2.7B-java.exe laddas ner från hemsidan och öppnas. Installationsprogrammet föreslår själv programmappen (vanligen C:\Program eller C:\Program Files). Programmet placeras i en ny mapp med namnet TJournal. En genväg till programmet placeras under Start-knappen och på skrivbordet.

Första gånger programmet startar måste en ny journaldatabas initieras. Programmet föreslår att journaldatabasfilen ska sparas i användarens hemkatalog på hårddisken, men journaldatabasfilen kan även placeras på annan lämplig plats (datorns hårddisk, externt minne eller server).


Installation macOS

TerapiJournal till macOS installeras genom att installationspaketet TJ-install-2.7B.pkg eller TJ-install-2.7B-java.pkg laddas ner från hemsidan och öppnas. Applikationen TerapiJournal ska placeras i programmappen. När TerapiJournal ligger på plats kan en genväg med fördel dras till Dockan.

Första gånger programmet startar måste en ny journaldatabas initieras. Programmet föreslår att journaldatabasfilen ska sparas i användarens hemkatalog på hårddisken, men journaldatabasfilen kan även placeras på annan lämplig plats (datorns hårddisk, externt minne eller server).


Uppgradering


För att uppgradera TerapiJournal till ny version körs i princip bara installationsprogrammet, men för att öka säkerheten och minska risken för bekymmer vid uppgraderingar bör dessa punkter följas:

  1. Starta TerapiJournal, gör en säkerhetskopia (Arkiv > Skapa säkerhetskopia...) och avsluta TerapiJournal.
  2. Ladda ner installationsprogrammet från hemsidan, och starta det.
  3. Välj att placera programmet i programmappen.
  4. Starta därefter själva TerapiJournal, och öppna journaldatabasfilen (om den inte öppnas automatiskt). En uppgradering av journaldatabasen sker när journaldatabasfilen öppnas. När allt är färdigt visas en bekräftelse på uppgraderingen.

Det är som vanligt viktigt att även ha vanlig backup på datorn eller det externa minnet.


Flytta till ny dator


En flytt av journaldatabas till ny dator görs enklast så här:

  1. Installera programmet i den nya datorn.
  2. Kopiera journaldatabasfilen till den nya datorn.
  3. Starta programmet och välj att öppna journaldatabasfilen.
  4. Gå igenom inställningarna i programmet, och komplettera det som eventuellt saknas.

Ta inte bort något i den gamla datorn innan allt helt säkert är överfört till den nya.


Frågor om licenser, mm


Absolut, det är bara att ladda ner och testa. Det är t.o.m. önskvärt att du testar så att det fungerar på förväntat sätt innan beställning. Ett oregistrerat program innehåller i princip alla funktioner som det registrerade (med några få undantag), men ett oregistrerat program får bara användas för utprovning och är begränsat i hur många klienter som kan läggas in.
Anledningarna till att licensavgiften kan hållas låg är flera. Genom att använda fria och öppna standardkomponenter (t.ex. Java och databashanteraren H2) kan utvecklingskostnaden hålls nere till ett minimum. Stor omsorg har lagts vid att programmet ska vara enkelt att använda, vilket gör att kostnad för support minskas. Vanligtvis sköter sig programmet självt, som ett "snällt" program ska göra. Det är viktigt att testa programmet innan beställning görs.
Det finns ingen årsavgift för att använda programmet. Baslicens / användarlicens är en engångsavgift. Däremot tecknas serviceavtal per 12 månader i taget för de som önskar kunna få personlig hjälp. Användare måste själv beställa förlängning av serviceavtal.
Det finns information på hemsidan och en manual som kan vara till hjälp, men för att få personlig hjälp krävs serviceavtal. Användare som behöver hjälp utan serviceavtal debiteras vanligt konsultarvode för nedlagd tid. Serviceavtal täcker inte problem som uppstod innan avtalet tecknades.
Det finns inga begränsningar i hur många datorer programmet kan installeras på så länge det är samma användare. Samma registreringsnycklar kan användas.
Registreringsnyckeln skickas i ett mail efter att fakturan är betald. Denna nyckel är en värdehandling och bör förvaras på säkert ställe så att ingen annan person kan registrera programmet i ditt namn. Skulle nyckeln försvinna kan användare med serviceavtal beställa kopia på nyckeln utan extra kostnad. Användare utan serviceavtal kan mot en administrativ avgift göra motsvarande beställning.

Frågor om programmet, mm


Om journaldatabasfilen ska ligga på ett externt minne kopieras helt enkelt denna fil till detta externa minne. Starta programmet och välj att öppna journaldatabasfilen från det externa minnet (Arkiv > Öppna databas). OBS! Tänk på att USB-minnen kan vara mer felkänsliga än hårddiskar, och att det är extra-viktigt med säkerhetskopior.
Nej, flera användare kan inte komma åt samma journal. Programmet är gjort för enskilda användare, men flera personer som arbetar tillsammans kan naturligtvis var för sig använda programmet.
Användare med giltigt serviceavtal kan beställa ett tillfälligt lösenord för att kunna komma in i programmet. Logga in så snart som möjligt med detta tillfälliga lösenord, och byt till nytt lösenord i programmet. För att handhavande ska vara så säkert som möjligt skickas tillfälliga lösenord via SMS till det mobilnummer som är registrerat vid beställning (alternativt måste mobiltelefonen vara registrerad på användarens namn och sökbar via eniro.se eller hitta.se). Användare utan serviceavtal kan beställa ett tillfälligt lösenord mot en administrativ avgift, men alla användare som önskar tillgång till denna tjänst rekommenderas serviceavtal.
Nej, det går inte att öppna en backup-fil eftersom denna av säkerhetsskäl är krypterad och skyddad med lösenord. Det enda sättet att använda en backup-fil är för att återställa ett system.
Hemkatalogen är den mapp i datorn som innehåller användarens alla mappar, t.ex. dokumentmapp, skrivbord. Hur hemkatalogen hittas beror på om du har macOS eller Windows.

I Windows: Öppna Utforskaren, öppna den lokala hårddisken C:, därefter Användare eller Users, och slutligen användarkontots namn.

I macOS: Öppna Finder, i menyn välj Gå > Hem eller tryck shift-cmd-H. Alternativt kan mappen hittas genom att öppna mappen Macintosh HD, därefter Användare eller Users, och slutligen användarkontots namn (ikonen med ett hus på).

Hjälp med programmet



Användare med serviceavtal är välkomna att ställa frågor om olika funktioner i programmet eller få hjälp om problem med programmet uppstått.

De användare som saknar serviceavtal är välkomna att teckna detta för eventuella framtida behov av hjälp. Fyll i beställning av serviceavtal på beställningssidan. Svar på många frågor finns här på hemsidan eller i manualen, och dessa informationskällor kräver inget serviceavtal. Tillgång till support gäller inte retroaktivt, alltså inte redan uppkomna ärenden. Serviceavtal tecknas i förebyggande syfte om användaren vill kunna be om hjälp, inte när hjälp behövs.

Använd kontaktformuläret för att ställa fråga.

Serviceavtal innehåller följande:

      Tillgång till support via mail eller telefon.

      Hjälp med funktionsfrågor via mail eller telefon (tidsbokad).

      Möjlighet att beställa tillfälligt lösenord (om det ordinarie lösenordet glömts bort).

      Möjlighet att få registreringsnyckeln återskapad, t.ex. om den förkommit.

      Möjlighet att beställa förstörelse av patientjournal (enligt Patientdatalagen efter beslut av IVO).

Dessutom får användare med registrerat serviceavtal tillgång till premiumfunktioner:

      Mallar för dokument (t.ex. brev, remiss, remissvar).

      Val av diagnos (ICD-10 på svenska) i trädstruktur.

      SMS till klient (kräver abonnemang hos SMS-leverantör).

      Rapportfil till landsting (Privera).

      Servicerapport.

Frågor som rör användning av själva datorn eller operativsystemet omfattas inte av serviceavtalet.

Problem med korrupt databasfil (alltså databasfil som av någon anledning gått sönder) omfattas inte av serviceavtal. Hjälp med att reparera korrupt databasfil kan avtals separat, och detta arbete debiteras separat per timma.

Programmet går fullt ut att använda utan serviceavtal, men för personlig support krävs gällande serviceavtal.


Användarnöjdhet


Hur bra fungerar TerapiJournal: ★★★★★ (4,4)

Hur enkelt är TerapiJournal att lära sig och att använda: ★★★★★ (4,5)

Hur tillförlitligt uppfattar du TerapiJournal: ★★★★★ (4,5)

Hur säkert uppfattar du TerapiJournal: ★★★★★ (4,4)

Hur nöjd är du med TerapiJournal: ★★★★★ (4,4)


Läs om TerapiJournal på Facebook



Dokumentmallar och diagnosträd


Dokumentmallar (t.ex. brev, intyg, remiss) och diagnosträd (t.ex. ICD-10) mm kan laddas ner med nedanstående länkar. Dokumentmallarna är skapade i rtf-format och formaterade för Microsoft Word (för både Windows och macOS) eller för Textredigerare (i macOS).

Gör så här:

  1. Ladda ner önskat arkiv (dokumentmall eller diagnosträd).
  2. Öppna arkiv-filen (zip) och välj ut de dokumentmallar eller trädfiler som önskas.
  3. Öppna mappen som innehåller journaldatabasfilen.
  4. Kopiera önskade dokumentmallar eller trädfiler till mappen som innehåller journaldatabasfilen. Observera att filändelse eller innehåll inte får ändras.
  5. Starta programmet och kontrollera att programmet hittar önskade filer.

Ladda ner zip-fil för dokumentmallar för Word, rtf-format:


Dokumentmallar
Word

Ladda ner zip-fil för dokumentmallar för Textredigerare på macOS, rtf-format:


Dokumentmallar
Textredigerare

Ladda ner zip-fil för diagnosträd mm:


Diagnosträd mm


Om önskad dokumentmall eller diagnosträd inte syns i programmet har de antingen placerats i fel mapp eller fått fel filändelse. Korrigera detta och försök igen. Se instruktion ovan ang att hitta hemkatalog.


Teamet bakom TerapiJournal


Johan Berg
VD

Johan Berg
Programmerare

Johan Berg
Kundsupport

Johan Berg
Kvalitetskontroll

Johan Berg
Användarråd

Jackson
Klagomålshantering